CUBA

April 2012

Forhistorien til turen startet egentlig for noen år siden. Fant ut at det var noe som het Cuba maraton.  Slo det fra meg og syklet istende.  Det var en fin  tur, men litt stress da det bli lite sightseeing tid allene i de ulike byene.  Skulle gjerne ha hvilt mindre underveis på sykkelturene.  Typisk 45 minutter på sykkel og 30 inutter hvile.  Ikke helt min stil.  Typisk dag var 60 km sykling roooolig og så 120 km busstur, noen ganger mindre noen ganger mer buss.

Figuner visrer hvor vi syklet, med unntak av en liten tur i Havanna.

29. mars Reise

Vekkerklokken ringte 03:30 og jeg kjørte 04:10 og plukket opp Christina som skulle låne bilen.  I Amsterdam fikk jeg i meg et par glass rødvin og en GT for å sikre at jeg ble sløv nok til å sove på flyet 10-times flyturen til  Havana.  I Havana ver det ingen i immigrasjon og vi måtte vente i flyet en stund etter først å ha ventet på ledig gate.  Fikk vekslet litt penger og tatt taxi til hotellet, sikkert lurt på prisen med en $10, han hadde heldigvis ikke samvittighet til mer.  Rart i Havana, en del fine nye biler og like mange eldre, det vil si fra 50-tallet eller der omkring.  Skummelt med en taxisjåfør som lar blinklyset stå på mens han kjører i 120 på motorvegen.  Fikk spist litt mat, fisk med noe ris.  Helt ok mat, men gøy regning.  Først 10 (for fisken) og så 2x2 (for noe på spansk som jeg ikke hadde spist) + 2 (for moito) og så +10%, slik at det ble 19.  Kanskje det var nesten riktig, men det sto bare 10 på menyen. Matematikkunskapene er ikke akkurat til fordel for turistene.   Moitoen var sterk og de hadde putten en hel busk i den.  Litt artig med prisen på moitoen, 15 kroner, det var mulig å få en hel flaske rom for det dobbelte av prisen.  Jeg ble også spurt om sigarer, men fyren kunne bare spansk slik at det ikke ble noe handel.

Doen på hotellet gav ikke vann, men heldigvis ble det fikset.  Litt rart å se svømmetrening i utendørsbasseng.

30. mars sigthseeing i Havana

Sov ikke så godt om natten.  Leste litt et par timer, men våknet siste gang klokken 06:30.  Ikke så verst.  Spist god frokost på hotellet.  Tok shuttelbussen til Havana, tok feil av retningen. Trodde jeg bodde øst for Havana, men det var vest.  Gikk av bussen etter saueflokkmetoden.  Valset rundt, fint men litt slitt, og tok noen bilder.  Fant etter hvert ut på kartet hvor jeg var.  Ikke så galt å gå i Havana, en del som ville selge sigarer, ellers ikke noe mas.  Fant mikrobryggeriet, men var der 30 minutter før åpningstiden i følge guideboken.  Gikk derfor til Capitol bygningen som er en tro kopi av den i Wasington.  Rundt den dukket sigarfabrikken som har omvisning opp.  Det viste seg at den hadde flyttet.  Gikk på mikrobryggeriet, men der var det nedtur de åpnet ikke før om en time.  Betjeningen var klare og sto og ventet, men ingen servering.  Gikk da til den nye lokasjonen for sigarfabrikken, 30 minutters gåtur eller noe.  På vegn passerte jeg et kjøttmarked. Var heldig å få kjøpt tannkrem, glemte hjemme og måtte leve på tibetansk tannkrem fra forrige ”ekspedisjon”.   Fant sigarfabrikken og kom på omvisning.   Hver ansatt måtte klare et antall sigarer for å få full lønn.  De som ikke passerte kvalitetskontrollen, kunne folk ta med seg hjem, men bare 3 om dagen.  Omviseren fyrte opp noen testsigarer, jeg ble røykende på en cohiba (skal  være den beste av de beste).  Ikke så verst den nei, men ingen favoritt.  Da jeg kom ut ble jeg praiet av en mann som ville selge sigarer og han kunne skaffe horer.  I følge ham selv, ”good fucking, better than home for only $10”.  Ble med ham til et hus og kjøpte etter hvert 25 Cohibas for $50.  Det er lett å skjønne at det er noe muffens, når disse sigarene koster $350 i butikken.  Prøvde en, litt tungrøkt men smakte ok.  Kanskje fake, 75% av gatekjøpte sigarer er det, men moro lell.  Det som taler for at de er ekte er at jeg fikk betalt med vekslepengene jeg fikk der og at jeg ikke fikk lov til å ta bilde av damen i huset, hun jobbet etter det de sa på sigarfabrikken.  Kom meg på mikrobryggeriet og fikk et par øl.  Kjøpte etter hvert lunch (?) klokken 16:00 etter å ha vekslet penger.  Gikk en tur langs vannet, tok dagens moito og tok taxi hjem. Før jeg tok taxi slappet jeg av på en benk. Mannen som arbeidet med sikkerhet på plassen (alle skal ha jobb) snakket litt med meg.  Han fikk småpengene mine da jeg gikk, det var sånn rundt en dagslønn i følge ham selv. Vondt under fotsålene etter å ha gått noen timer barbent i sandalene.

31. mars Havanna

I dag gikk turen til Rom museet.  Smakte på rom og friskpresset appelsinjuice.  Ikke så verst.  Museet var egentlig litt kjedelig, mest imponerende var prisen på den dyreste rommen, $1700. Mannen som danset i baren til levende musikk var nok den største opplevelsen.  Etter det gikk turen til Hemmingsways moitobar.  Liten, stappfull og dyr.  Moito var heller ikke helt god, men har vært der som alle andre som har vandret i Havanas gater.  Videre gikk turen til revulosjonsmuseet, gøy å se hva de brukte under revulosjonen, men selvfølgelig masse skryt.   Så også tanksen som Castro skulle ha skutt ned en amerikansk båt med, en 100 mm, kanskje ikke helt riktig. Båten revulosjonistene reiste til Cuba med var også utstilt. De hjemmesnekrede pansrede kjøretøyene var verd å se.  Måtte også innom Hemmingsway sin Diqury bar.  Stappfullt og dyrt her også.   Dagens opplevelse var kanskje å sitte og vente på bussen i utkanten av sentrum hvor det bor lokale (men med noe penger).  De satt på verandaen, ungene lekte i gata, bestemor kom ut og ble godt mottatt. De så ut til å ha det veldig bra.  Litt interessant at alle i gata måtte prøve sykkelen til 6 åringen, de hadde sannsynligvis ikke selv.

1.april   Kaosdag

Våknet av en eller annen grunn i tretiden og fikk ikke sove mer.  Gikk tidlig til frokost da den startet klokken 07:00, forbausende mange der og mange som sjekket ut da jeg gikk tilbake på rommet for å skru sammen sykkelen.  Klokken litt over 09:00 gikk jeg ned for å ta bussen som går 09:20, men for å få tiden til å gå vandret jeg rundt.  Fant da at det var sommertid.  Stilte klokken, men stusset litt over tiden jeg hadde til neste buss gikk 10:45 og spurte en av de lokale ansatte på hotellet som kunne bekrefte at klokken min var korrekt.  Syklet da en liten tur og gikk på supermarked uten å finne noe interessant, håpte på å kunne finne kabel til lading av mobil, men det gikk ikke.  Tilbake på hotellet ville jeg ta bussen, men den hadde gått.  Jeg hadde stilt klokken 30 minutter istedefor 1 time.  Tok da taxi til byen og båt over sundet for å se på fortet.  Det var interessant fort, var også i nærheten av det som Che fans vil kalle hellig grunn, huset der Che styrte som forsvarsminister de første årene etter revulosjonen.  Så en usannsynlig stor jesus statue på vegen til fortet.  Fryktelig varm dag forresten og har blitt litt forkjølet i varmen.  Har ikke fryst men svettet mye.  Spiste god pizza til middag i dag.  Glemte å sjekke ut fra hotellet, formelt bor jeg på en excudos bestilling nå, så for meg at jeg måtte betale for en ekstra natt, men det gikk fint. Ser frem til å treffe de andre i morgen.

2. april Havana til Matanza

Traff på folkene i dag.  Vi blir 16 stykker.  En mangler visst av ukjent grunn.  Var redd for ikke å være i god nok form til å gjennomføre turen, men snittalderen er nok 55+ slik at de fleste har alderen mot seg.  Vi har et par over 70 som skal sykle.  Vi syklet seeennt ut fra hotellet og mange informasjons­stopp underveis. Var blant annet innom revulosjonsplassen.  Litt interessant å høre guiden som er en Cubaner snakke om økonomien.  De får lønn fra staten for å gjøre et arbeid, men hvor de får mat fra er en annen sak, pengene strekker ikke til.  Alt på Cuba er drevet av staten.  Spiste god fiskesuppe og fisk på en restaurant før vi fikk en guidet tur i gamle Havanna.  Litt interessant å få noe historie til bygningene jeg har gått blant i de siste dagene.  Ble dessverre litt solbrent på turen, brukte samme solfaktor som da jeg har vandret, men sikkert syklet i solen istedenfor å gå i skyggen.  Etter dette gikk vi i bussen.  Den er et kapittel for seg.  Bråker og uler og har nesten stor nok maskin til å kunne komme opp bakkene.  Stoppet på et utkikkspunkt for å ta bilder.  Det var noen gribber også der.   Den største opplevelsen var allikevel at de hadde den beste pina coladaen på Cuba.  Vi fikk et fullt glass med stoffet og drakk sånn passelig og fylte på rom selv fra flasken som stod på disken. Bra konsept. Hotellet vi bor på i natt er mer enn ok.  Ikke alle på Cuba bor like bra som i Havanna, dårlige bygninger langs vannet.  Maten var så som så, den beste kommentaren om rødvinen var at det finnes masse god spansk rødvin, dette var definitivt ikke en av dem.

3             Til bay of pigs

Turde ikke sove mer etter 05:30.  Det skyldes at telefonen snart er tom for batteri og jeg glemte laderen. Derfor har jeg ingen forsikring mot forsovelse.  Frokosten var litt tynn for en sykkelmage, litt frukt og to toast samt litt eggerøre.  Syklet rolig ut av byen.  Fikk se litt mer til Cuba, hester ble brukt som transport og så også en ekte cowboy på hest som fikk med seg kuene sine der han ville.  Antallet tøffe amerikanske biler gikk noe ned.  Enkelte hoppet inn i bussen etter hvert som varmen og kondisen tok dem. Jeg var nok på midten når det gjaldt kapasitet.   Det var fryktelig varmt å sykle, på de 63 km drakk jeg 4.5 liter vann og var ikke på do.  Skal ta det litt mer med ro i morgen for å unngå lange pauser for å vente på andre.  Vi spiste noe de kalte lunch på en restaurant, det var kylling som sikkert var varmet opp fra buffeen i går.  Lite mat dette også, slanketur.  Vi var innom en krokodillefarm.  De alet opp krokodiller for å sette dem ut i sumpområdene når de var 35-45 år gamle.  Hotellet er ok, små hytter.  Typisk så var det fryktelig varmt der, ingen air condition på.  Badet i karibien for første gang i mitt liv, opp mot 30 grader, kan venne meg til slikt, men Cubanerene selv badet ikke så tidlig på året, det var for kaldt. Kult med mange landkrabber.  Canadieren hadde et bra syn på livet, han ønskemåte å dø på, var i en alder av 93 å bli skutt av en sjalu ektemann….

4. april Cienfuegos

Batteriet på det lille kameraet er ødelagt, hadde det i vann i går for å teste undervannsegenskapene før snorklingen i dag.  Det lakk.  Startet rolig ut og guiden økte som vanlig farten.   Traff på en masse landkrabber, flere 1000 som krysset vegen.  Mange ble drept av biler og det luktet kokt krabbe i området.  Tror bare jeg drepte en, kanskje ingen.  Dagen i dag var kjedelig, egentlig bare transport gjennom krattskog, med et par unntak med utsikt over karibien. På vegen så vi verdens minste fugl, bie kolibri.  Fikk tatt en del bilder av det litte dyret.  Kjørte på grusveg gjennom skog til lunchplassen, det var varmt og jeg gikk tom for vann.  Ikke så ille da jeg kjente lukten av kokt krabbe etter hvert, det tydet på at jeg nærmet meg vann siden krabbene kunne bli overkjørt på en veg det sannsynligvis er lite biler på.  Snorklet litt før jeg spiste lunch, det var mange og relativt store fisk.  Plassen var av all inclucive typen, det var bare å gå i baren å hente så mye og så mange ganger som ønskelig.  Halvveis sov på bussturen på 1.5 timer.  Stoppet innom sentrum i byen vi bor i i natt.  Kjedelig, men det var et norsk korps som spilte, All star team anno 1993.  Etter mitt skjønn ikke så veldig gode.  Kjørte videre til hotellet.

5. april  Til Trinidad.

Buffee-frokost, endelig.  Fikk nok mat til å sykle på.  Fin tur, hadde det ikke vært for alle pausene.  Ok å vente inn de andre med 5-10 minutter, men å ha 20 minutter etterpå der flere ønsket å gå er dumt.  Landskapet i dag var litt Danmark, små opp og ned bakker.  Ble innkjørt av noen unge damer og fikk inspirasjon i noen kilometer.  Holdt nesten på å tryne i 40-45 km/h, det var for lite luft i fremdekket.  Det ble fikset på neste stopp.  Flere gikk i bussen i dag, noe bare i perioder.  Det var fryktelig varmt, drakk sikkert 5 liter.  Punkterte mot slutten, var litt i grøfta og fikk en torne fra en busk i dekket.  Spiste mat, eller mer korrekt, ble fort med kylling til lunch.  Guiden har lovet god hummer i kveld, så vi får se.  Det blir på en privat restaurant.  Er litt forkjølet, sikkert av aircondition.  Hotellet i dag er også fint, men bare halvferdig med å klargjøre rommet.  Badet var sikttent, det var en brukt….  eller i hvert fall noe som lignet på gulvet.   Vaskingen ble gjort.  Koste oss litt i sola rundt poolen.  Planlegger katamarantur i morgen.  Koster litt, men hadde vært gøy å snorkle og se litt annet.  Middagen var langt fra foring.  Guiden hadde bestilt hummer til alle og først fikk vi noe som så ut som bønnesuppe, til det kom ris, søtpoteter, reker, fisk og hummer.  Et virkelig herremåltid.  Restauranten var i gangen og i bakgården på et hus.   For å komme på do måtte de gå gjennom soverommet til de som bodde der.  Det ble etablert et lokalt band av en av familiemedelemmene, guiden og noen av gjestene.  De spilte og sang en stund.  Det var også en god tryllekunstner.   En skikkelig opplevelse med andre ord.

6. april  Tur til øy.

Hadde problemer i natt, enten en air condition som bråkte mye eller fuktig og varmt.  Gav opp klokken 01:00 og skrudde på air condition.  Sov til 05:30.  Ikke nok, men litt.  Startet dagen med å vente på å reise til havnen og 30 minutter i havnen fordi båten vi skulle med var booket av en gruppe.  Kom oss av gårde med en annen båt.   Den gode nyheten var at all drikke var inkludert på den turen vi ble med på.  Turen utover gikk for maskin, 1.5 timer og litt kjedelig i perioden da vi var på ”havet”.  Kom frem og snorklet en del.  Filmet.  Fikk etter det en helt ok lunch, paela eller noe.  Ble trøtt og tenke å sove under en palme (det var en palmeøy om ikke i stillehavet).  Tok en tur for å finne en palme, fant ingen som passet og det ble rundt øya.   Traff et par lokale som hadde fanget ”hummer”, ikke helt hummer fordi den ikke hadde klør.  Sikkert det som i sør afrika ble kalt cray fish.  Gutta som fisket seilte i en usannsynlig liten båt utfra at de var minst 10 mil av land.  Fant flere store skjell på turen og tok med et. Blir nok peishyllepynt.  Tok også et par bilder av en stor iguan.  Turen hjem gikk fint og fikk vekslet penger på hotellet.  Pina coladaen på hotellet hadde nok rom ja.  Det var langfredag og parade i byen.  Ett eller annet katolsk og cubaspesielt.  De hadde symboler for diverse helgner som de bar rundt. Vi spiste ok mat i dag også, de som spilte var gode.

7. april

Nok en fin sykkeldag.  Stoppet ved et tårn noen hadde bygd, muligens for å overvåke slaver på sukkermarkene.  Vi syklet nokså fort og hadde ikke alt for mye pauser.  Vi kom frem en time tidligere enn normale grupper.  Lunchen var overraskende gode rundstykker med ost og skinke.  Lang kjøretur til byen vi sov i.  Hotellet fint og tradisjonelt.  På rommet var det oppslag om at ”aktiviteter som kan forstyrre andre er forbudt”.  Fikk endelig kjøpt lader til mobilen og har endelig vekkerklokke som vil kunne vekke meg.  Våknet allikevel 15 minutter før.  Spiste middag på en lokal restaurant.  Lam, gjør det bedre på en dårlig dag, og det tok uendelig lang tid før maten kom.  Det hadde regnet slik at det vanlige lørdagspartyet i gaten utenfor hotellet var kansellert.  Guiden snakket en del om rasjoneringen på Cuba.  De fikk litt som de kunne kjøpe i butikkene ”sine”.  Butikkene for turister med CUC (turistvalutaen) kunne de handle i, men bare dersom de hadde CUC (lønnen fra staten får de i pesetos).  Problemet er bare at det kun er folk i turistindustrien som har tilgang på CUC og det de får fra staten for å jobbe, er ikke nok til å kunne håndtere behovet til en familie og rasjonene de får er på langt nær nok til å holde en måned.  Transport var primitiv på cuba, de brukte fortsatt hest og esel, og lastebiler var like gode som buss.

8. april  Gramma provins.

Begynte dagen med Bicytaxi.  Kult å bli syklet rundt.  Fin by, men litt mye av det samme som vi allerede har sett.  Litt som med Buddaer i tibet, det ble mange nok.  Litt interessant å være i kirken, en scooter parkert og en kiste av gull som en hadde kjøpt for å begrave sønnen i.  Tidligere gikk all transport på jernbane, nå var det lite igjen.  Alf Martin hadde likt seg her med alle de togene som var utstilt, selv om han liker best de som er dampdrevet og går.  Kjørte i et par timer for syklingen begynte.  Medvind (dog litt variabel) og 65 km i dag var lett.  Klarte å holde meg bakerst inntil det var 10 km igjen, da kom det en litt sen trailer, men allikevel litt for rask til at jeg klarte å komme opp for  å ligge i dragsuget, men etter noen minutter kom det en passe rask traktor…..  Igjen en fin by og et fint hotell.  Mat som normalt, foring.  God pina colada på hotellet.  Til sengs tidlig.  Provinsen skiftet navn etter revulosjonen.  Det var i denne provinsen Fidel, Che og gutta kom i land et par dager for sent (hadde hatt litt trøbbel underveis, og fikk mer trøbbel ved landgang).  Båten hadde navnet gramma og det samme fikk provinsen.

9. april Sierra Maestra

Dette skulle være den hardeste sykkeldagen.  Dagen startet helt rolig, og jeg lå og dro på feltet en lang stund.  Det gikk rolig.  Før vi startet ødela jeg ventilen og satte i ny slange, det var litt tomt ved andre stopp og måtte pumpe. Hotellet lå på slutten av en grus/asfaltveg og reklamerte med en fin foss og naturlig badekulp.  Det ble ikke noe bading i fossen, det var lite vann og litt grodd i kulpen.  Hadde vært kult med nok vann.  Tok et par moito på hotellbaren.  Oppdaget ikke at de kunne skjenke rom her, det ble mye.  Koste meg også med en sigar.  Kom meg i seng klokken 22:30.  Ingen så ut til å ha merket at promillen var upåklagelig.  Det var i dette området Fidel og Che og de holdt til under starten på revulosjonen.

10. april To Santiago

Begynte dagen rolig med en ”botanisk” vandring i området rundt hotellet.  Ikke helt min stil, men veldig bra når vi var innom en lokal familie.  De var stolte av huset sitt.  Rommene hadde tynne vegger som ikke gikk helt opp til taket, altså ikke så mye privatliv.  De fikk også servert kaffe, jeg angret litt på at jeg ikke drakk den, den var skikkelig kortreist, bare noen meter fra plantasjen og sannsynligvis hjemmebrent på bål.  Kjørte litt før vi startet å sykle.  Igjen ok sykling og litt oppover. Siste delen var rask nedover.  Det regnet skikkelig i perioden.  Var innom en kirke med en liten kjent madonna, folk ofret til henne.  Det rareste vi så var ett sett barnetenner.  Hotellet var fint, men utenfor sentrum. Drakk igjen noe moito, denne gang i 15. etasje på hotellet. Fin utsikt.    Spiste bare på hotellet, buffe og god mat.

11. april Santiago

Sightseeing i Santiago.  Har egentlig sett nok.  Var i bygningen der Carstro sin gjeng gjorde sitt første angrep (han selv nådde ikke frem).  Var innom en kirkegård, litt rart å høre guiden der være entusiastisk over diverse graver.  Plassen som Fidel skal gravlegges på er allerede bestemt.  Trine mente at Toten Bacardi var himert og esses.  Surret litt rundt i byen rundt lunch og hadde dagens moito på et hotell like ved bygningen der Fidel hadde sin første tale etter revulosjonen,  Kjørte ut til kysten for å spise lunch og etter det 2.5 timer til hotellet.  Fint hotell med en liter raritet, et esel som av og til kom for å få gjestene til å spandere øl.  Den likte det.  Ikke noe særlig vanntrykk og ikke vann i bassenget, ellers helt ok.

12. april Camaguey

Dette var en enkel sykkeldag, fin også.  Vi startet fra hotellet etter at det hadde sluttet å regne.  Syklet fort i dag, først sammen med Robert, og dernest sammen med Trine og Jan Kristian.  Snitt på over 35 km/h er relativt raskt.  De hadde ikke syklet raskere.  Spiste lunch i huset til broren til Tuna, bussjåføren.  Vi overnattet i camangüay som vi hadde vært i før.  Reiste på en restaurant der de hadde musikk og danseoppvisning, spansk.  Var innom en Casa de la Trova og hørte på et lokalt band som spilte og så noen lokale som danset.  Et av parene var gode.

13. april Mayajigua

Skulle liksom være den nest hardeste dagen.  Begynte som normalt litt raskere enn de fleste, men sakket av fordi guiden hadde lovet å vise oss tobakksplantasje og sakket av for å sykle med ham.  De ble tur til vanlig sigarfabrikk (ikke habanos) og vi så også tobakksplantasje, men de var ferdige med innhøstingen og vi fikk se tørkingen av tobakksblader.  Staten bestemte hvor mange planter han kunne plante og han fikk betalt etter kvalitet og mengde.  Mannen hadde dyrket tobakk i 40 år uten å ta skade av det.  Syklet fryktelig fort til hotellet etter å ha tatt igjen Trine og Jan Kristian.  Hotellet hadde ”hot spring” og svømmebasseng, kunne gjerne ha slappet av her noen dager.

14. april

Skjønte ikke noe da jeg våknet.  Det var noe skader i toalettskålen, så ihvertfall slik ut uten briller.  Det var en frosk.  Synes jeg hadde litt bevegelse i lakenet da jeg la meg, kanskje det var sengebesøk.  Lenge siden sist i tilfelle det var det.   Dagen i dag var kjøredag.  Var innom en landsby og så som normalt en ”square” med kirke osv.  Var også innom Che musolet og så graven til Che.  Enkelte kan nok mene at jeg var på hellig grunn.  Kjørte videre og var innom sigarbutikken med verdens lengste sigar, 81 meter.  Den gikk flere runder rundt i taket i butikken.  Vi ble også jaget siden vi ikke ville betale 1 cuc for å ta bilde av byen.  Spiste nydelig hummermiddag før vi gikk på en musikkbar.  Hjem ved midnatt.

15. april Havanna

Startet  dagen med en rolig sightseeingtur på sykkelen i området rundt hotellet før vi hadde sightseeingtur i Havanna.  Spiste lunch på Hemmingway sin favoritt Moitoplass.  God mat og god moito.  Fikk også kjøpt sigarer, partagas og montecristo (Che sin favoritt). Det blir noen for å smugle.  Kjøpte også en liter rum for å ha i sekken. Hadde prøvd å få kjøpt et krus eller noe til den store Che fanen, π.  Lykes ikke, men kjøpte en T-skjorte til poden.   Dagens høydepunkt var å se showet på Tropicana, et cabaret, danse, akrobatikk, osv show.  Utrolig underholdende og moro.  Kjøpte de dyreste billettene og kunne ta på senen om jeg ville.  Et glass shampis og en halvflaske rum på deling mellom to.  Jeg delte min med en Australsk psykolog.   Skikkelig hyggelig selskap.  Det gjør ingen ting om Franz er pensjonert.  Gikk hjem og koste meg med en av de fake (?) cohibaene.   Kjøpte en ekte og mener at de smaker likt.

16. april

En liten morgensykkeltur til Marina Hemmingway, masse fine båter.  Hadde dessverre ikke kamera med.  På vegen ble jeg tiltalt av politiet tre ganger.  Først måtte jeg opp på fortauet, så måtte jeg ikke sykle på fortauet før jeg måtte gjøre det.  Snille politi, men ikke helt konsekvente.  Kom meg greit til flyplassen sammen med de danske.  Ikke mye å kjøpe der, men brukte opp de siste CUC på kaffe, sigarer og et par bucaneros (lokalt øl).  Kom meg hjem uten sykkel.  Måtte dikte litt for å unngå å bli tatt i tollen med for mange sigarer.  Vanskelig å telle lengre enn til 25, selv om det sikkert hadde gått an å telle to ganger.

Var sigarene ekte?  Tror det.  Har røkt 2-3 stykker av dem etter jeg kom hjem også.  De er bra, og mye bedre enn alle mopedsigarer jeg har røkt, slike som det er mulig å kjøpe på en tilfeldig butikk.  Et kupp, ja sannsynligvis.